Vill tipsa om

Ta hand om din röst – rösthygieniska råd

Eftersom så många i bloggvärlden skriver om jobb de gör då många har kreativa yrken tänkte jag att jag ju måste slänga in lite jobbrelaterat jag med även fast det inte blir ett dugg på samma sätt. På ett sätt blir det ju ändå en liten inblick i vad jag gör när jag jobbar.
 
Ungefär 50% av min jobbtid ägnar jag mig åt att bedöma och behandla patienter som har en röststörning. Det kan vara att det sitter något på stämbanden som inte ska vara där, att ett stämband har blivit förlamat eller att de är inflammerade. Bland annat. Eller så ser man absolut ingenting. Stämbanden ser urfina ut och ser ut att funka som de ska när man tittar ner på dem men rösten håller inte för patienten ändå.  ← detta problem har en stor del av de patienter som jag träffar. Man är rösttrött helt enkelt. Musklerna som får stämbanden att gå ihop och gå isär orkar inte lika mycket som tidigare, man använder sin röst och sin andning fel vilket i värsta fall leder till att man inte kan arbeta om man har ett arbete där rösten behövs.
 
Det är även många som rör sig i bloggvärden som numer är entreprenörer och egna företagare. Man måste tala för sig, man har en podd, sitter i möten, har föreläsningar. Man talar helt enkelt mycket i sitt arbete. För att inte tala om alla som är telefonförsäljare, gyminstruktörer och lärare till exempel. Rösten är urviktig i så många jobb.
 
Jag har listat viktiga saker att tänka på när man upplever att man är hes ofta eller att rösten inte håller som tidigare. Eller förebygg och tänk på detta innan det eventuellt händer.
 
✍ Spänn dig inte! Är du spänd i axlar, nacke och/eller käkarna så kan det påverka din röst mer än du tror. Rulla axlarna ofta, massera dina käkar och spänn till i hela ansiktet och slappna sedan av för att uppnå avspändhet i ansiktsmuskulaturen.
 
✍ Variera sitt- och ståställning när du jobbar vid datorn! Stå gärna en stund och jobba om du sitter ofta. Bra både för arbetsmiljön och kroppen i sig samt för röstergonomin.
 
✍  Pratar du hela dagarna? Se till att lägg in pauser på typ 5 minuter några gånger om dagen då du är helt tyst. Då får stämbanden vila lite grann, musklerna får ju annars jobba konstant och vilka muskler mår bra av det?
 
✍ Drick mycket vatten och ät inte halstabletter i onödan (torkar ut slemhinnorna).
 
✍  Harkla dig inte, det mår inte stämbanden bra av. Hosta istället eller drick vatten. 
 
✍ Är du hes eller känner dig trött i rösten i mer än tre veckor. Gå till din vårdcentral! Då kan du sedan bli vidareremitterade till en ÖNH-läkare som gör ett stämbandsstatus och denne kan sedan skicka dig till en logoped för röstträning. 
 
✍ Och kom ihåg. En hes röst är en anledning att stanna hemma och vila lika mycket som ont i halsen. 
 
Sådär, ut och vårda din röst! Om du tänker efter är det svårt att klara sig utan den.
(och orkade du läsa hela denna harang så får du en guldstjärna!)
 

No Comments

  • Ruth | HungryHeart.se

    Jag läste det du skrivit om rösten igår men har inte riktigt kunnat släppa det. Jag älskar den här formen av inlägg när man får lära sig nya saker inom ett område som man kanske inte skulle söka upp själv. Men jag måste bara fråga: varför är det inte bra att harkla sig? Vad är det exakt som händer fysiskt när man gör det? MVH nyfiken i en strut =)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *