Vill tipsa om

Fyra olika tips på en torsdag – Torsdagstipset vecka 1

Nu har det varit tyst här några dagar men nu fick jag äntligen lite tid för att placera mig framför datorn. Jag har jobbat igen idag och känner mig otroligt mycket tröttare än vad jag brukar efter en full dag med patientbesök men det är väl så det ofta är efter en sjukskrivning. Skönt att vara igång igen i alla fall och efter imorgon är det ju helg igen vilket känns skönt. Frågan är ju bara hur man ska orka 5 dagar full mottagning i rad.. men det reder sig nog det också. Jag kan tänka mig att många frågar sig hur det går att jobba hela fem dagar i rad då det har varit så många kortveckor nu.. Men det var ju inte det som det här inlägget skulle handla om egentligen utan detta:

I måndags for vi upp till Stockholm för en liten minivisit. Lite shopping, museum och god mat stod på agendan. Därför följer nu fyra saker som jag vill tipsa om och som denna huvudstadsvistelse innehöll. Jag vill även understryka om att ingen har bett mig om att tipsa om nedanstående utan det är bara fyra upptäckter som jag vill dela med mig av.

Hotell Hellsten är ett hotell som ligger på Luntmakargatan, nära T-station Rådmansgatan. Vi hade bokat rum på det lite mindre hotellet mitt emot och som har samma ägare men när vi kom fram hade de uppgraderat oss till ”det stora hotellet” och till juniorsviten. Tack och bock sa vi. Rummet visade sig innehålla både en himmelsäng, trägolv, kakelugn och fina garderober. Jag trivdes med andra ord. Jag tog tyvärr inga bilder utifrån men här kommer två från rummet istället.
Utan att veta hur de andra rummen ser ut kan jag verkligen rekommendera detta hotell. Även frukostbuffén var bra och lagom stor och det kändes nästan som att vara utomlands ett slag då många av gästerna var från Italien eller Tyskland.

Dagens andra tips får bli den restaurang där vi åt vår middag. En tapas-restaurang i samma område som hotellet som heter Aqui. God stämning, fullt med folk och fantastisk mat! De rekommenderade tre rätter per person så vi tog sex stycken och delade på. Mums alltså, gå dit!
Vitlöksstekta champinjoner med persilja, bläckfiskringar, chorizo, patats i aioli, kronärtskocka med örtcreme och parmaskinka samt en chevretoast = favoriter på tapasbordet.

På hamngatan, vid Dramaten, ligger muséet Hallwylska. Boka en visning och njut av ett rikt hem som det såg ut på början på 1900-talet samt Vilhelmina Hallwyls alla samlingar. Hon bestämde sig för att samla på allt för att det sedan skulle kunna bli ett museum för eftervärden. Hon har märkt allt med ett serienummer och katalogiserat för att man ska veta vad som finns. Till och med kaffekvarnen som står i köket är den kaffekvarn som användes när hon och hennes man bodde i huset. Gå dit! Tyvärr var jag klantig och låste in kameran i skåpet när vi gick visningen men jag knäppte en bild med mobilen innan den sa att den var full på minne..
För att få se köket måste man boka en visning så gör det! Det är så härligt att vandra runt i ett hus där man vet att någon bott för längesedan och att alla möbler och saker fanns där då också.

Sista tipset är inte ett ställe utan ett företag eller märke som jag upptäckte när jag köpte min nya kalender. Nomess Copenhagen heter det och har så mycket fina kontorsgrejer som helst och även förvaring och möbler med mera. In och kika!

Så där, det var fyra random tips en torsdag det. Min plan är att det här torsdagstipset kommer att återkomma på veckobasis och att jag ska tipsa om sådant som jag gillar just nu. Vad tror ni om det?