Om jag vore Gud skulle jag vara riktigt stolt över det här

Citat Niklas under flygturen till London.

Åh vad det är härligt med sol. Hoppas nu bara att det håller i sig till fredag. Eller, det får gärna bli lite svalare. Lite för varmt är det nog. Men behagligt väder hoppas vi på. För nu är det bara 4 dagar kvar till Studenten!

dagens tabbe: Jag touchade en bil på ÖB:s parkering. Bilens ägare var som tur var trevlig och det blev värst på vår bil. Och det var inte så farligt. Som tur var. Någon gång ska det ju hända och det blev ju inte ens någon buckla. Man får tänka positivt.

En liten London summering.

Dag 1 Måndag kväll klockan 20. Mamma och jag påväg till Lovisa i Skara och halvvägs kommer jag på att jag har glömt jackan. Det var bara att vända. Börjar ju bra det här.. Anländer till Lovisa ungefär en timma senare än beräknat. Vi beger oss till Munken och köper chips med dipp till kvällen. Somnar vid midnatt, klockan ringer 02.10. Bussen avgår 03.00 från Skaras busstation. Landvetter sitter vi på i ungefär två timmar innan planet avgår 06.40. Anländer till London halv nio, lokal tid. Buss till Hotellet. Promenad till tunnelbanan och den tar oss till Tottenham court road. Vår utgångspunkt för dagen är Churchills muséet och the cabinet war rooms. Matletning och efter handling slår vi oss ner i St James Park. Där ligger vi sedan i värmen i en sådär tre timmar. Vilar upp oss så att vi ska klara av resten av dagen som till viss del bestod av att se vart Churchill och hans män befann sig när bomberna föll över London. Intressant men tröttheten fanns där. Efter lite historia blev det kinamat. Engelsmännen har ju knappt någon egen mat som man ”måste” äta när man är i landet. sedan följde We Will Rock You – musikal. Bra musik, lite halvtaskig historia men deras röster var grymma. Ramlade i säng.

Dag 2 Beger oss till Pineapple studios för DANS! Bestämmer oss för att ta jazzklassen klockan 13 och beger oss ut på stan en stund. Covent Garden befinner vi oss i och vi tillbringade i runda slängar en timma inne på Zara (kunde blivit två). Klänningsinköp blev det till slut. Köper frukt i fruktståndet som vi under veckan skulle komma tillbaka till ett antal gånger. Eller ja, jag köpte mina bananer, utmanade allergin med ett plommon (fick jag ju såklart ångra senare när hela munnen kliade) men de andra fick sig lite jordgubbar. Jazzklassen var perfekt. Uppvärmningen hängde man med i , läraren var underbar och själva koreografikombinationen var en liten utmaning. Vi valde helt rätt helt enkelt. Begav oss ut på stan ytterligare en stund och ett par gröna solglasögon hittades. Kollade även in vilket mode som gäller i glasögonkategorin men jag tror inte att jag vill vara modemedveten på den fronten. Huga!  Efter mycket vel från min, Amandas och Sannas sida slog vi oss ner på en italiensk resturang och förtärde mycket god mat innan vi köpte biljetter till Chicago. Innan gav vi oss dock in i en ”bead shop” och det var så mycket pärlor att man kunde ha gått där inne i timmar. Trötta tog vi sedan tunnelbanan tillbaka till hotellet och somnade gott.

Dag 3 Tre muséeum besöktes under dagen. Naturhistoriska (dinosaurier), Victoria and Albert (kläder) och British muséeum (de stulna artefakterna från parthenon bland annat). Mellan de två sista åkte vi till The Globe och såg på teater, Othello. Mycket bra var den. Vi hade ”yard standing” så vi stod upp hela pjäsen. Blev sådär en 3 och en halv timma. Kanske ingen större hit men då fick man mer kontakt med skådespelarna. Och ingen träsmak i rumpan förstås! Hittade en bra billig resturang efter British museum och efter att magen hade blivit mättad tog vi oss till hotellet. Sköna sängar är det.

Dag 4 The Tower of London var dagens första besöksmål. Ylva hade gjort en tipspromenad och jag och Niklas var såå nära helt rätt på skiljefrågan. Vi hade dock ett fel så vi vann inte. Guiden var hur härlig som helst och dag 4 som skulle blivit den sämsta från vädrets sida sett med regn och rusk blev veckans bästa med strålande sol. Amanda och jag gav oss därefter ut på en sista shopping runda. En mössa, en till klänning och två sjalar blev dagens och Londons sista inköp. Mötte upp de andra på hotellet för picknick i Hyde Park som låg mittemot. Frukt stod på menyn. Eva ville leka en lek med oss och vi fick ställa oss i en ring. Hon pratade först om hur mycket hon skulle sakna oss och sedan fick vi var sitt djur. Hon viskade för att alla skulle hålla sitt djur för sig själv. Jag var krokodil. Sedan skulle hon ropa ut ett djur och då skulle den/de som hade djuret fort sätta sig ner medan de två som höll i dennes armar (alla fick kroka i armarna med varandra) skulle hålla emot. Spänd väntan och till slut ropar Eva Krokodil! och alla sätter sig ner på marken. Hon hade såklart gett alla samma djur. Alla blickar på oss där..  Sista kvällen avslutades med Lejonkungen Grymma kostymer och scenografi. Låtar man kände igen så mysigt var det. En perfekt avslutning.

Dag 5 Gick upp 05.30 och checkade ut klockan 6. En buss tog oss från hotellet till Heathrow och där blev vi sittande. Datafel i SAS:s nät så vi kunde inte checka in när vi kom runt halv 8. Blev sittande i kö i ca två timmar innan de kom på att nu måste vi nog börja göra detta manuellt för deras flyg går ju snart. Kvart över 10 gick planet. Det tog tid. Planet fick vänta på oss för det gick inte snabbt genom alla säkerhetskontroller. Till och med skorna röntgade de. Sen var det inte vi som försenade planet mera utan en Paula Marshall som aldrig dök upp men väskorna befann sig på planet. Vi kom iväg ungefär en timma försent och det var sedan skönt att känna svensk mark under fötterna. Nöjda och belåtna hamnade vi tillsist i Skara. En underbar resa!

Bilder på feuille.bilddagboken.se

Tillbaka till verkligheten. Studentveckan har börjat!

Pajmiddag idag.

dagens elände: Ingen stepp imorgon på grund av att det är någon konstig Linnédag på skolan och Jorge måste vara med sin klass. Skit också! Sen är det inte så bra att vi inte har fixat kortegevagn.. Krismöte imorgon. I värsta fall får vi gå..